Włącz krytyczne myślenie

 

Projekt "Włącz krytyczne myślenie" jest częścią programu „Włącz się. Młodzi i media”. W ramach tego projektu chcemy szczególnie zająć się trzema obszarami tematycznymi:
  • cyberprzemoc i mowa nienawiści w Internecie

  • bezpieczeństwo i ochrona prywatności w sieci

  • manipulacja w reklamie i przekazach medialnych

Chcemy wyposażyć młodych uczestników projektu w kompetencje, które pozwolą im świadomie i bezpiecznie poruszać się po Internecie, a także wesprzeć nauczycieli w prowadzeniu zajęć na temat bezpieczeństwa sieci i krytycznego odbioru przekazów medialnych.

 

Działania w projekcie

Dla uczniów i nauczycieli mamy następujące propozycje:

  • Warsztaty dla młodzieży - uczniowie poznają zasady bezpiecznego poruszania się w internecie, zasady netykiety, dowiedzą się, jak nie dać się zwieść reklamie, zdobędą wiedzę na temat prawa autorskiego i licencji Creative Commons. Na warsztatach młodzież nauczy się opracowywać kampanie społeczne. Informacje o naborze szkół na warsztaty będą dostępne na stronie we wrześniu 2014r.
  • Kurs internetowy dla nauczycieli - liderów edukacji medialnej dotyczący wymienionych zagadnień
  • Zadania dla uczniów na blogu programu - w krótkich wideoinstruktażach eksperci zwrócą uwagę na następujące tematy: Jak chronić swoją prywatność i dbać o wizerunek w sieci? Kultura i etyka słowa w mediach – przeciw mowie nienawiści; Jak nie dać się zwieść reklamie?
  • Materiały pomocnicze - propozycje ćwiczeń, scenariusze zajęć, artykuły, materiały audiowizualne na następujące tematy: netykieta, bezpieczeństwo w sieci, zarządzanie prywatnością i wizerunkiem w przestrzeni social media, prawo autorskie, manipulacja w przekazach medialnych, kampanie społeczne. 
  • Festiwal projektów (listopad/grudzień 2014) - zespoły szkolne, które przygotują najciekawsze kampanie społeczne zaprosimy do Warszawy na przegląd projektów edukacji medialnej.

 

Aktualności

Publikacja Włącz Krytyczne Myslenie

Mamy już gotową publikacje dla nauczycieli. Sprawdźcie jakie porady i wskazówki przygotowaliśmy dla nich.

Festiwal Młodzi i media.

W dniach 5-6 grudnia odbył się ogólnopolski Festiwal Młodzi i media, w którym wzieło udział 27 szkół z całej Polski. Młodzież wraz znauczycielami miała okazję zwiedzić redakcje różnych mediów, wiziąć udział w spotkaniach z ekspertami, włączyć się w akcje-animacje i krytycznie spojrzec na media. Impreza główna odbyła się w Mzueum Sztuki Nowoczesniej w Warszawie.

Warsztaty z trenerem w Waszej szkole

W 10 szkołach odbyły się warsztaty dla uczniów, podczas których młodzież analizowała wybrane gatunki dziennikarskie,  tworzyła własne teksty reporterskie, rozwiązywała studium przypadku z zakresu bezpieczeństwa w sieci i prawa autorskiego, dowiedziała się więcej na temat rekalmy i zaplanowała własną kampanię społeczną.  Poniższe szkoły odwiedzili trenerzy z Centrum Edukacji Obywatelskiej i Stowarzyszenia Młodych Dziennikarzy Polis. Zobacz zdjęcia z kilku spotkań. 

1.Salezjańskie Gimnazjum i  Liceum  im. św. Dominika Savio w Rumi
2. IX Liceum Ogólnokształcące w Gdyni
3. Szkoła Podstawowa nr 6 w Czarkowie
4. Publiczne Gimnazjum Nr 1 w Puławach
5. Zespół Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim
6. Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Oławie
7. Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych w Koninie
8. Akademicka Szkoła Ponadgimnazjalna w  Łomży
9. Szkoła Podstawowa Nr 2 w Wieluniu
10. I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie

Kurs dla liderów edukacji medialnej

Aż 35 nauczycieli i nauczycielek realizuje kurs e-couchingowy przeznaczony dla liderów edukacji medialnej. Kazdy uczestnik, wraz ze swoim mentorem, zgłębia zagadnienia związane z ochroną prywatności i bezpieczeństwa w sieci, mowy nienawiści, manipulacji w przekazach medialnych, reklamy i kampani społecznej. Kurs trwa od 20.10 do 21. 12. 

 

Materiały

 

 

 

 

   

..............................................Partnerzy


  „Włącz krytyczne myślenie” realizowane jest we współpracy z Fundacją Panoptykon i firmą Polskie Badania Internetu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

...............................