Z historii mediów

Tytuł: Z historii mediów

Rodzaj materiału: ćwiczenie

Wykorzystane materiały: gazety, dostęp do Internetu, duże kartki na plakaty, markery, wydrukowane teksty o historii mediów.

Kluczowe pytanie: Jakie są dzieje mediów? Jaka jest ich przyszłość?

Obszar nauczania: język polski, wiedza o społeczeństwie, godzina wychowawcza, wiedza o kulturze

 

Treści nauczania zgodne z podstawą programową:

Szkoła podstawowa (II etap edukacyjny, język polski)

  • rozwijanie w uczniu ciekawości świata;
  • motywowanie ucznia do aktywnego poznawania rzeczywistości, uczenia się i komunikowania, w tym także do samokształcenia i samodzielnego docierania do informacji;
  • przyjazne towarzyszenie uczniowi w budowaniu spójnej wizji świata i uporządkowanego systemu wartości;
  • wychowanie do aktywności i odpowiedzialności w życiu zbiorowym

Gimnazjum (j. polski):

Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji:

Czytanie i słuchanie. Uczeń:

  • odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie;
  • wyszukuje w wypowiedzi potrzebne informacje oraz cytuje odpowiednie fragmenty tekstu.

Gimnazjum (wiedza o społeczeństwie):

Środki masowego przekazu. Uczeń:

  • omawia funkcje i wyjaśnia znaczenie środków masowego przekazu w życiu obywateli;
  • charakteryzuje prasę, telewizję, radio, Internet jako środki masowej komunikacji.

Wiedza o kulturze

  • wymienia różne formy mediów kultury (słowo mówione, pismo, książka, obraz malarski, fotografia, film, program telewizyjny, spektakl teatralny) oraz użycia (nowe media, media masowe, media interaktywne, multimedia);
  • wyjaśnia, na czym polegają różne formy kontaktu z kulturą (odbiór bierny, aktywny, konsumpcja, produkcja, twórczość, użytkowanie.

Szkoła ponadgimnazjalna (j. polski):

  • Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji:
  • odczytywanie sensu tekstu,

Interpretacja:

  • wykorzystywanie w interpretacji elementów znaczących dla odczytania sensu utworu.

 Wartości i wartościowanie:

  • dostrzeganie konfliktów wartości (równości, wolności) oraz rozumienie ich źródeł.

Czas: 45 minut                                

Metody pracy: praca w grupach, praca z tekstem, prezentacja na forum klasy, dyskusja

 

Przebieg ćwiczenia:

1. Wypisz na tablicy cztery litery: P - prasa, R - radio, T - telewizja, I - Internet i zapowiedz, że na tej lekcji zajmiecie się badaniem środków masowego przekazu. Wyjaśnij, że celem lekcji jest poznanie najważniejszych faktów z historii różnych mediów i zrozumienie ich specyfiki.

W tej części lekcji uczniowie w grupach pracują nad historią poszczególnych mediów, a następnie prezentują na forum klasy wyniki swojej pracy. Poproś, by uczniowie odliczyli od 1 do 4; następnie usiedli w odpowiednich zespołach (jedynki razem, dwójki razem itd.). Poleć, by wyłonili spośród siebie: 

  • koordynatora, który będzie organizował pracę grupy,
  • sekretarza, który będzie notował spostrzeżenia i wnioski,
  • sprawozdawcę, który omówi wynik pracy grupy na forum klasy,
  • „czasomierza”, czyli osobę pilnującą tempa pracy,
  • plastyka, który przedstawi efekty pracy na plakacie.

 

2. Poproś, by każda grupa zapoznała się ze swoimi materiałami pomocniczymi i zagadnieniami (poniżej w tabelce). Niech uczniowie w tekstach pomocniczych (o historii mediów) podkreślą jednym kolorem najważniejsze informacje, a drugim te fragmenty, które pozwolą im rozwinąć podane w ich zestawie zagadnienia problemowe.

 

3. Następnym krokiem będzie wypisanie w punktach na jednej kartce kilku najbardziej istotnych informacji, a na drugiej 3-4 pytań i problemów, które chcą zasygnalizować reszcie klasy. Na tym etapie pracy potrzebna będzie twoja pomoc i rada - po sprawdzeniu przez nauczyciela zawartości notatek grupy mogą przystąpić do przenoszenia ich na plakat i przygotowania krótkiej wypowiedzi uwzględniającej zagadnienia zawarte w materiale pomocniczym.

 

4. Każdy zespół wiesza swój plakat w widocznym miejscu, a sprawozdawca przedstawia wyniki pracy swojej grupy. Poleć, by uczniowie robili krótkie notatki z wypowiedzi przedstawicieli innych zespołów. W czasie lekcji uczniowie, jeśli mają dostęp do Internetu, mogą poszukać dodatkowych informacji.

 

Materiały pomocnicze:

  • Zagadnienia do pracy w grupach
  • Historia prasy
  • Historia telewizji
  • Historia radia
  • Historia Internetu

 

 

Materiał powstał w ramach programu „MediaStarter” prowadzonego przez CANAL+ Cyfrowy i Centrum Edukacji Obywatelskiej.