MedJa. SZKOŁA KRYTYCZNEGO MYŚLENIA

MedJa. Szkoła krytycznego myślenia

Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacja Evens rozpoczynają nowy program edukacyjny „MedJa. Szkoła krytycznego myślenia”. Ideą programu jest nawiązanie partnerstw między szkołami i lokalnymi agencjami medialnymi w celu współtworzenia etycznych mediów i wzmacniania kompetencji krytycznego myślenia.

Ciągła walka z fake newsami, teoriami spiskowymi i jakością relacji w mediach to szeroko dyskutowany temat świecie Zachodu. Globalny problem dezinformacji można jednak rozwiązywać lokalnie i zarządzać nim na poziomie małych społeczności w różnych krajach europejskich. W programie „MedJa. Szkoła krytycznego myślenia” podkreślamy te aspekty pracy dziennikarskiej, które dotyczą edukacji obywatelskiej i współtworzenia lokalnych społeczności poprzez dostarczanie cennych informacji. Nasze materiały edukacyjne oparte są na doświadczeniach europejskiej edycji programu edukacyjnego „Mind over media ” stworzonego przez profesor Renee Hobbs oraz polskiego curriculum opracowanego w ramach krajowej odsłony programu.

Uczestnicy i uczestnicki  będą pracować w dwóch ścieżkach programowych: będą realizować projekty prowadzone przez szkoły i lokalnych partnerów medialnych oraz brać udział w kursie internetowym dla nauczycieli.

  • Uczniowie i uczennice będą współpracować z lokalnymi mediami i współtworzyć kolumnę w lokalnej gazecie w jednej z trzech kategorii: MEGA LOKALSI, nieznane miejsca/niesłychane historie i MŁODZI MÓWIĄ!. Młodzież nauczy się czytać i analizować komunikaty medialne - przeprowadzi tygodniowe badania prasy, wywiady z dziennikarzem i weźmie udział w eksperckim webinarium. Wyniki ich pracy zostaną zaprezentowane na końcowych warsztatach w Warszawie.

  • Nauczyciele i nauczycielki poznają metody dekonstrukcji przekazów medialnych na kursie e-learningowym. Będzie on podzielony na trzy moduły: "Przekaźnik jest przekazem", "Nie tylko fake newsy" oraz "Łamiąc medialny kod", a także wezmą udział w dwóch warsztatach. Dodatkowo uczestnicy otrzymają indywidualne wsparcie mentorskie.

  • Dziennikarze i dziennikarki wezmą udział w warsztatach ze znanymi redaktorami i będą angażować się w projekty społeczne ze szkołami, wzmacniając swoją pozycję w społeczności lokalnej. Będą mieli dostęp do materiałów edukacyjnych poświęconych interpretacji i dekonstrukcji relacji z mediów w celu wzmocnienia ich umiejętności krytycznego myślenia i wspierania etycznego dziennikarstwa na poziomie lokalnym.

Projekt rozpoczął się w maju 2019 r., a skończy się w marcu 2020 r. Jego doświadczenia zostaną wykorzystane w realizacji projektów edukacyjnych z zakresu etycznego dziennikarstwa w innych krajach europejskich.

Zgłoś się do programu do 15 września TUTAJ: https://media.ceo.org.pl/aktualnosci/rusza-nowy-program-medja-szkola-krytycznego-myslenia

Projekt „MedJa. Szkoła krytycznego myślenia” jest inicjatywą Fundacji Evens realizowaną we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Projekt jest współfinansowany przez Evens Foundation i Centrum Edukacji Obywatelskiej.