Jak to działa w szkole?

Pilotaż programu Mind  Over Media w V Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Pawła II w Toruniu

A. Grupa pilotażowa: uczniowie klas I-III o profilu humanistyczno-prawniczym, aktywni, kreatywni, rozwijający swoje pasje

1.Warsztat: Definicje propagandy

Zajęcia pokazały, że uczniowie  łączą termin „propaganda” z negatywnymi skojarzeniami i z nachalną indoktrynacją. Nie zawsze odnoszą go do reklamy, choć mają świadomość jej celów i stosowanych zabiegów służących skuteczności perswazji  takich samych bądź zbliżonych do działań  propagandy. Wpływ na takie postrzeganie ma zapewne edukacja historyczna  i utrwalone znaczenie terminu.

2.Smartfon jako narzędzie  do analizy przekazów medialnych  okazał się przydatny. Najpierw wzbudził wesołość  swoją formą, skłonił młodzież do wyimaginowanych rozmów i żartów, ale po ludycznym wstępie  licealiści  przystąpili do pracy. Zwrócili uwagę na uniwersalizm zawartych wskazówek służących  ocenie przekazów  medialnych a także  na ogrom  materiału w sieci  i na tempo pracy (realizacja programu, wiele zadań)  niesprzyjające refleksji  i weryfikacji treści. Pytania nie wymagały doprecyzowania.

3.Warsztat: Nie tylko fake newsy. Jak rozpoznawać różne rodzaje medialnej dezinformacji

Uczniowie sprawnie realizowali analizę wybranych informacji wprowadzających w błąd, zwracając uwagę na ich różnorodność i stosowane metody. W atrakcyjny sposób zostały przekazane wyniki pracy poszczególnych grup.

Grupę prowadziła Lilia Szczepaniak nauczycielka języka polskiego w V LO w Toruniu, realizuje z uczniami  od wielu lat projekty związane z  m.in. edukacją teatralną, filmową,  a w związku z nowymi  wyzwaniami, jakie stawia rozwój technologii  informatycznych  i nowych  mediów,  włączyła się w  realizację  pilotażu programu MOM


 

B: Grupa pilotażowa: uczniowie klas VI, jako że zagadnienia korelowały z edukacją medialną, zostały przeprowadzone podczas zajęć informatyki.

1. Realizując scenariusz "Definicja propagandy" z uczniami, okazało się, że znaczenie słowa propaganda nie jest dla nich aż tak nacechowane negatywnie, jak mogłoby się to wydawać. Padały nie tylko takie określenia, jak "wymuszenie konkretnych reakcji", ale i "lekkie naginanie rzeczywistości". Uczniowie bezbłędnie podali też, że propagandą może być cała kampania polityczna, czy akcja społeczna. Co ciekawe, uczennice zauważyły, że propagandę masowo uprawiają popularne influencerki na Instagramie. Posty sponsorowane, rzekomo przypadkowe szybkie zakupy w sklepie marki X na streamie, etc.

2. Narzędzie smartfon zostało przez uczniów przyjęte ze swoistą łatwością. Prostota jego użycia spowodowała to, że narzędzie okazało się być używane chętnie i często. Analizowaliśmy poszczególne wiadomości prasowe z pierwszych stron portali typu wp.pl, onet.pl, etc. pod kątem występowania elementów propagandy, przemilczanych intencji autora, zastosowanych uproszczeń, czy stereotypów.

3. Ponadto z uczniami przyglądaliśmy się zagadnieniu zarabiania na fake newsach. Wykorzystaliśmy do tego materiały dr hab. Marcina Napiórkowskiego, które po lekkim dostosowaniu przykładów do realiów (a zatem już nie niebieski wieloryb, a MOMO) okazały się nieocenioną pomocą.

Grupę prowadził Tomasz Mikołajczyk - nauczyciel informatyki, bloger IT (www.paninformatyk.com.pl), zwolennik korzystania z nowych technologii w edukacji. Autor i współautor scenariuszy. Publicysta (m.in. TIK w edukacji, Komputer Świat, Dyrektor szkoły), Mentor w programie "Cyfrowobezpieczni.pl", koordynator programu Cybernauci. Członek społeczności Superbelfrzy RP. Posiadacz tytułu Certified Microsoft Innovative Educator Expert. Poza szkołą – audytor systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w administracji, szkoleniowiec IT oraz QA Manager.